mandag 16. februar 2009

Zanzibar 2

Fredag etter jobb var planen til Anita og meg aa pile til sentrum i Dar for aa rekke siste ferje til Zanzibar. Paa ferjeleiet er det alltid et kaos av afrikanere som vil selge ferjebillett, men denne gangen viste det seg at ferjen var full. Stor paagang av turister paa grunn av musikkfestivalen i Stonetown; "Sauti za Busara", "Sound of Wisdom". Men vi soerget ikke av den grunn. Vi spiste is og drakk smoothie paa "Moevenpick Hotel", det fineste hotellet i Dar es Salaam (?). Overveldende! Der var det varmt vann i vasken. Saa var vi innom stamplassen vaar; "Pronto's Pizza", har blitt gode venner med sjefen og servitoerene og faar derfor VIP-service. Klokken 06.00 loerdag morgen tok vi igjen turen til ferjeplassen, denne gangen med stoerre hell. Saa da ble det Zanzibar likevel. Vi hadde ikke vaert der i fem minutt engang foer regnet plasket ned, men heldigvis tok det ikke lang tid foer vi fikk sol igjen. Vi drakk verdens beste krydderkaffe paa Stonetown cafe. Saa gikk vi rundt i Stonetown's trange gater paa souvenirshopping. Butikkene er stappfulle, og da mener jeg STAPPFULLE av afrikanske ting og tang. Vil ta alt med meg hjem, men bagasjebegrensningene paa hjemturen setter jo en stopper for det. Vi var paa musikkfestivalen paa "The Old Fort". Afrikansk hip-hop er faktisk ganske kult! God stemning! Vi kjoepte Zanzibar-pizza og Zanzibar-pannekaker fra bodene ved stranden om kvelden. Fantastisk godt, og BILLIG! Om kvelden reiste vi til Kendwa, som ligger en times taxitur nord for Stonetown. Vi hadde bestilt overnatting paa et av hotellomraadene like ved stranden. Der moette vi de seks norske vernepleierne. Paa stranden var det liv og roere! Goey! Soendag morgen vaaknet vi til oes, poes, regn. Men etter en stund tittet solen frem og det var varmt og fint hele dagen. Strendene er minst like fine som paa postkortet. Vi noet livet i hengekoeyene og spilte beach volley. Hadde ikke vaert paa stranden paa nesten en maaned, saa litt sol paa kroppen var saart etterlengtet. Om kvelden reiste vi tilbake til Stonetown for aa ta nattferjen tilbake til Dar. Vi var de eneste muzungu'ene og fikk derfor litt ekstra oppmerksomhet. Det er en opplevelse aa reise med offentlig transport i Afrika - du kommer alltid i kontakt med folk - enten du vil eller ei! Vi spilte kort med et nettballag (blanding av ti paa rad og basketball) fra Zambia. De hadde vunnet turneringen i Stonetown, og var derfor i meget godt humoer! Saa var vi i Dar klokken halv syv om morgenen. Anita, Ingunn og Eirin reiste videre for aa dra paa safari i nord, mens jeg tok dalla-dalla alene for foerste gang. Er ganske stolt! Presset meg inn blant alle afrikanerne. Klarte aa skifte dalla-dalla paa rett sted og hoppe av akkurat der jeg skulle. Aa reise med lokalbussen alene hoeres kanskje ikke saa stort ut, men dalla-dalla er ikke akkurat det samme som lokalbussen i Norge! Saa var det tilbake til jobb, uten saerlig mye soevn. Men jeg kan leve lenge paa den energien jeg fikk paa Zanzibar!!!