onsdag 4. mars 2009

Zanzibar 3 og Morogoro 2

Soendag for litt over en uke siden kom familien Skjold (minus Bjarte) til de varmere stroek i Afrika. Etter strenge formaninger om hva man boer gjoere/ikke gjoere, hvordan man boer kle seg/ikke kle seg og hvordan man hilser paa swahili, saa det ut til at ankomsten gikk smertefritt. Det var godt aa se de tre hvitbleke nordmennenene igjen! Den siste uken har jeg faatt proeve meg som guide, og trives godt i denne rollen. Familien, eller turistene som d for aa kalle seg selv, har opplevd litt av hvert baade i Dar es Salaam og paa Zanzibar. Etter ankomsten paa soendag viste jeg de rundt paa Msasani Slipway (se tidligere innlegg for mer informasjon). Mandag tok jeg fri fra jobb for aa guide turistene. Jeg synes ikke det var trygt aa slippe dem loes i kaotiske Dar paa deres foerste dag i Afrika. Vi tok dalla-dalla til sentrum, noe som tydeligvis ble godt likt av Mama (mamma) og Big Man (pappa). Mens jeg viste dem rundt omkring i sentrum, kom en mann bort til oss og begynte aa prate. Ikke at det er saa spesielt, alle kommer bort til muzungu'er og vil prate - men denne mannen var guide og han var tydeligvis ikke imponert over guidekunnskapene mine. Saa det endte opp med at han viste oss fiskemarkedet, som jeg faktisk ikke hadde sett, og kommanderte mamma og pappa til aa ta bilder. Vi betalte han halvparten av den summen han insisterte guidingen kostet, og pilte avgaarde til Kigamboni Island med lokalferjen. Vi laa paa Kipepeo Beach mellom regnbygene - perfekt timing! Guiden (meg) hadde egentlig en plan om aa dra til Mwenge Market etterpaa, men planen ble endret da mobilen min ble frastjelt paa dalla-dalla'en. Litt flaut at det skjer meg ettersom det er jeg som har mast paa hvor viktig det er aa passe paa verdisaker, men det er foerste ting som har blitt frastjelt - bare saann det er sagt... Om kvelden spiste vi paa den etiopiske restauranten Addis in Dar, og den ble overraskende godt likt av turistene. Tirsdag var jeg paa jobb, mens turistene tok dalla-dalla paa egenhaand til Mwenge Market. Oeyvind er en reser paa pruting og kjoepte mer ting og tang paa en dag enn det jeg har gjort i loepet av to maaneder. Etterpaa var vi paa Kariakoo Marked, Tanzania's stoerste marked, hvor vi oppdaget nye gater og smug. Onsdag viste jeg turistene rundt paa sykehuset. Tursitene hadde tatt med seg en hel bag med puslespill, kulepenner, ballonger, bamser og leker til aa gi til ungene. Takk! Siden tok vi taxi til ferjeplassen og kom oss avgaarde til Zanzibar. Jeg begynner naa aa bli godt kjent der ettersom det var min tredje gang, og det var ingen problem aa finne frem til matbodene ved havnen. Godt likt av turistene, og ikke uten grunn - maten og stemningen er fantastisk! Torsdag tuslet vi rundt i Stonetown's trange smug, var paa Dharajani Marked og spiste paa Stowntown cafe (jeg er stamkunde naar jeg er i Stowntown). Om ettermiddagen tok vi taxi til Kendwa Rocks. Der tok vi et varmt bad mens solen gikk ned. Fredag sloevet vi paa stranden. Loerdag var vi paa snorkletur. Kjoerte med en motorbaat/seilbaat. 16 turister og fem i mannskap, deriblant kokken, som laget veldig god tunfisk til lunsj! Snorklingen var naturligvis ogsaa bra! Saa bar det tilbake igjen til Dar. Jeg maatte si ha det til turistene i loepet av kvelden. De skulle videre paa safari, mens jeg skulle til Morogoro. Men det har vaert goey med besoek, og de har klart seg overraskende bra i Afrika. Swahilikunnskapen er det heller ingenting aa klage paa. Takk for besoeket! Naa er jeg altsaa i Morogoro. Har praksis paa Amani Centre, hvor Ingunn og Eirin (fysiostudenter i klassen) har praksis. Amani Centre er et senter for funksjonshemmende barn. Vi faar se litt andre ting enn det vi gjoer paa CCBRT. Her er det faerre ressurser og vi kommer tettere innpaa pasientene og deres omgivelser naar vi er paa hjemmebesoek. Det er interessant aa laere og se, men det er ogsaa toeft til tider. Ellers har jeg malaria. Testet meg i gaar etter aa ha vaert troett i en og en halv dag. Ingunn hadde malaria i sist uke og hadde de samme symptomene, saa det var hun som sa jeg maatte teste. De tok blodproeve, jeg maatte vente i en halvtime og saa kom resultatet om at malariatesten var positiv. Men jeg fungerer ganske greit, er bare litt troett. Svoemte f.eks. 1000 m etter at jeg fikk vite positiv test i gaar. Trener opp til Kilimanjaro.

3 kommentarer:

  1. Malaria!! Oi! Det hørres veldig skummelt ut. Du snakte voldsomt hverdagslig om det.. E det ikkje ein skummel sjukdom det?
    Hilsen Irmelin. Eg ska neri der te høsten forresten.

    SvarSlett
  2. Det der følger greiene... eg la meg te som din følger eg. Meinte då at eg følge med på blogen. Men, e det sånne du reise med så e følgerane?

    SvarSlett
  3. For tanzanianerne er malaria like vanlig som influensa er for nordmenn. Det kan vaere en skummel sykdom hvis du er smittet og du ikke faar behandling. Malaria dreper flere enn HIV/Aids i Tanzania. Men med behandling gaar det som regel greit. Symptomene er ulike. Jeg foeler ikke at jeg har vaert syk, har bare vaert litt ekstra troett. Er frisk naa.

    Du kan vaere foelger :-)

    SvarSlett