søndag 29. mars 2009

Kilimanjaro

Dag 1: Om morgenen ble vi alle fire (Anita, Ingunn, Eirin og meg) hentet paa hotellet i Moshi og kjoert til Machame Gate (1200 moh). Nervoesiteten var paa topp og jeg hadde grugledet meg i flere dager etter aa ha hoert diverse hoeydesykehistorier. For aa vaere paa den "sikre" siden fikk vi tak i Diamox, hoeydesyketabeletter, paa apoteket. Tabelettene er noe omdiskutert siden de dekker over symptomene paa hoeydesyke, men vi tok en langt lavere dose enn det som ble anbefalt paa apoteket. Likevel merket vi bivirkningene av diamox; tissing dagen lang... Foerste dagen gikk vi til Machame camp (3000 moh), men med en oppakning paa kun 5 kg (!) var jo dette ingen problem. Teamet rundt oss bestod av 17 stk! Hver av oss hadde to baerere/porters. De baerte alt utstyret vi hadde faatt laant fra Kessy (alt fra skjerf og votter til liggeunderlag og sovepose). Saa var det assistentkokk, kokk, to assistentguider (med samme navn) og guiden vaar (Josef). Da vi begynte aa gaa fra Machame gate saa portvakten paa oss og sa watoto (= barn). Han synes tydeligvis at vi var veldig smaa (vi saa kanskje litt smaa ut uten sminke og ikledd 80-tallsklaer fra Kessy), men vi var nok noe under gjennomsnittet av de som klatret Kili (alderen var viktig aa skrive i loggboekene). Foerste dagen gikk vi fire timer gjennom regnskogen. Da vi kom til campen var alle telt satt opp (ukjent antall) og matlagingen var i full sving. Vi hadde eget spisetelt/oppholdstelt med fire stoler og ett bord med duk. Tenke seg til! Baererne baerte dette hele Kili-turen. Vi fikk jo ganske daarlig samvittighet - bord og stol er da absolutt ikke noedvendig paa telttur. Maten var fantastisk god. Tre retter til hvert maaltid! Dag 2: Vi gikk sakte sakte (pole pole) i fire timer til Shira camp (3840 moh). Det er ikke vanlig aa faa hoeydesyke paa kun 3840 moh, men vi "oevde" oss paa aa gaa seint til de neste dagene. Dag 3: Denne dagen gikk vi i seks timer, og turen ble kalt "akklimatiseringstur". Vi gikk fra Shira camp (3840 moh) opp til Lawa Towes (4600 moh) og ned igjen til Baranco camp (3940 moh). Om kvelden spilte vi kort med flere i teamet vaart (spiseteltet vaart var fullt). "Last card" (med ukjent antall regler) viste seg aa vaere en slager. Dag 4: Fortsettelse foelger.