søndag 4. januar 2009

Mitt første møte med Afrika

Etter 31 timer på reisefot ankom vi endelig til flyplassen i Dar es Salaam, en nokså simpel flyplass sammenlignet med Heathrow i London. Selv om det var kveld og "bare" 24 grader, var det kokvarmt i forhold til de syv minusgradene vi hadde hjemme i Norge før avreise. Reisen gikk som planlagt, og pass-, visum- og bagasjekontroll tok overraskende kort tid. Vi vekslet til tanzanianske shilling; 60 USD tilsvarer 75 000 TSH. Følte meg ganske rik! 1/4 av klærne mine var dynket i antibac, men jeg kan ikke klage i og med at alle pakkenelikkene kom til rette. Vi ble hentet på flyplassen og kjørt til hostellet, hvor vi skal bo i løpet av forberedelsesuken. Hostellet ligger i et shabby strøk, men standarden på rommene er godkjent. På hostelet bar det rett i dusjen med svært svake stråler, før vi la oss under myggnettingen på rommet. Som liten ønsket jeg meg alltid himmelseng, og nå har jeg jammen meg fått det også - det er faktisk ganske fint å ligge under myggnetting! I dag er det søndag og alle butikker er stengt. Frokosten ble inntatt på restaurant. Nå vet vi hva "African time" innebærer, og vi må nok bare belage oss på at ALT tar tid her; én times venting for et par simple smørbrød! Maten er det foreløpig så som så med her nede, og matlysten er ikke akkurat på topp i 30 varmegrader. Det er først nå det går opp for meg at vi ikke bare er her på en liten ferie...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar