onsdag 28. januar 2009

Morogoro

Etter jobb paa fredag tok Chesna (australsk medisinstudent), Anita og jeg dalla-dalla'en til busstasjonen i Dar - den lengste dalla-dalla-turen vi har hatt saa langt. Derfra tok vi den lokale bussen til Morogoro, som ligger tre timer vest for Dar. Bussturen kostet 6000 shilling/30 kroner! Jeg tror neppe bussjaafoerene har hoert om fartsgrenser her i Tanzania fordi bussen kjoerte i en forrykende fart paa humpete veier med afrikansk musikk paa full guffe. I Morogoro besoekte vi Ingunn og Eirin, to andre norske fysioterapistudenter fra HiB. De bodde hos en familie i et murhus uten innlagt vann. Vertsmoren var veldig hyggelig, og vi fikk baade frokost, lunsj og middag der. Morogoro har omtrent 300 000 innbyggere, og er mye roligere enn det kaoset vi er vant til i Dar. Vi syklet rundt i byen og fikk omvisning paa Amani Center, hvor Ingunn og Eirin har praksis. I Morogoro er det bare menn som sykler, saa vi fikk nok noen rare blikk paa oss. Barna ropte "musungu", som betyr "hviting" etter oss overalt. Fem hvite jenter syklende paa rekke og rad er ikke et dagligdags syn. Vi var ogsaa paa besoek hos familien til en pasient paa Amani Center. De var svaert fattige og bodde i jordhytter uten elektrisitet eller innlagt vann. Ettersom ingen av dem forstod engelsk og vaart swahiliordforraad er ganske lite, trodde jeg at det kom til aa bli en stor utfordring aa kommunisere med dem. Men det gikk over all forventning. Alle naboene stroemmet nemlig til siden familien hadde besoek av musungu, og noen av dem kunne ogsaa snakke litt engelsk. Vi ble servert tradisjonell tanzaniansk mat; ugali med fisk og groennsaker. Maten ble tilberedt paa en liten grill paa bakken og vi fikk ogsaa lov til aa proeve aa skjaere ukjente groennsaker og roere i ugalien. De lo av oss naar vi sa at vi ikke hadde ugali i Norge. Vi satt paa bakken og spiste med hendene, og det smakte fantastisk godt - mye bedre enn ugali servert paa restaurant! Paa soendag var vi paa guidet tur til landsbyen Choma, som ligger 1500 meter over havet. Vi startet fjellturen tidlig om morgenen, og vi fikk endelig se mer av det afrikanske landskapet. Vi passerte mange lokale paa veien opp og ned. I Tanzania hilser vi paa alle vi moeter, saa det ble x antall "jambo" (hei), "nzuri" (bra) og asante (takk) den dagen. Choma har omtrent 600 innbyggere. Vi ble innfoert i baade tradisjon og kultur, og fikk tilberedt tradisjonell lunsj. Etter fjellturen var vi paa det til det lokale soendagsmarkedet. Plutselig begynte det aa hoelje ned. Alle selgerne paa gaten pakket varene sine sammen i full fart. Kaos. Afrikanerne kunne ikke komme seg under tak fort nok, mens vi norske tuslet hjem med syklene paa slep og noet de foerste regndraapene i Afrika. Soendag kveld bar det tilbake til Dar - atter en gang paa humpete veier i full guffe og afrikansk musikk paa full guffe.